Bekijk documenten
Van 29 april tot en met 9 juni 2025 kan beroep worden ingesteld tegen het Tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren – Boxtel 2025. Dit tracébesluit wijzigt het vastgestelde Tracébesluit PHS Meteren – Boxtel 2020 ten aanzien van: Trillingbeperkende maatregel Boschveldweg ’s-Hertogenbosch.
Op 14 mei 2020 is het Tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren – Boxtel 2020 (hierna Tracébesluit 2020) vastgesteld. In het Tracébesluit 2020 is in de toelichting aangegeven dat langs de Boschveldweg in ’s-Hertogenbosch ondanks de kap van 27 waardevolle bomen een trillingreducerende ondergrondse constructie (TROC) noodzakelijk is. Tussen 2019 en 2022 is op verzoek van de gemeente ’s-Hertogenbosch onderzoek gedaan naar een alternatieve ligging van de trillingreducerende ondergrondse constructie om bomen te sparen. Dit heeft geleid tot een gewijzigde ligging dichter bij het spoor. Hierdoor kunnen 22 van de 27 waardevolle bomen blijven staan en is er minder overlast tijdens de aanleg. Om de gewijzigde ligging van de ondergrondse trillingwerende wand uit te voeren, moest het Tracébesluit 2020 worden aangepast. Hiervoor is in oktober 2023 het ontwerptracébesluit PHS Meteren – Boxtel 2024 wijziging trillingbeperkende maatregel Boschveldweg ’s-Hertogenbosch vastgesteld.
Van 8 november tot en met dinsdag 19 december 2023 heeft het Ontwerptracébesluit 2024 ter inzage gelegen. Iedereen kon daarop reageren door een zienswijze in te dienen. Er zijn in totaal 2 zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn beantwoord in een Nota van Antwoord. De Nota van Antwoord vindt u in 'Deel IV Nota van Antwoord' van het Tracébesluit.
Na het uitbrengen van het Ontwerptracébesluit is opgemerkt dat als gevolg van het verplaatsen van de ondergrondse trillingwand geluidsgevolgen ontstaan voor woningen aan de Boschveldweg. Dit wordt veroorzaakt door het verwijderen van drie (spoorse) gebouwen die nu geluid vanaf het spoor tegenhouden. Deze geluidsgevolgen waren nog niet eerder onderzocht. Dit is nu alsnog gebeurd en heeft geleid tot een geluidscherm langs het spoor. Het Tracébesluit 2025 is aangevuld met het geluidsonderzoek en het geluidsscherm.
Op 28 april 2025 is de kennisgeving van de vaststelling gepubliceerd in de Staatscourant.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.