Uitkomsten gebruikersondezoek

Deze hoofdrubriek bevat 3 rubrieken:

De directie Participatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft in kwartaal vier van 2017 een onderzoek laten uitvoeren naar de ervaringen en behoeften van de indieners van zienswijzen. Het doel van het onderzoek was om inzicht te geven in de waardering, wensen en verwachtingen van indieners over het huidige zienswijzenproces en de ingezette communicatiemiddelen, om de directie Participatie handvatten te geven om het dienstverleningsproces en de communicatiemiddelen verder te verbeteren.

Het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van interviews en een online enquête op anonieme basis. 228 indieners hebben de online enquête ingevuld en met een aantal indieners is een interview gehouden.

Uit het onderzoek komen een aantal aanbevelingen:

  • Meer aandacht voor gerichte verspreiding van kennisgevingen. Bijvoorbeeld door het informeren van belangengroeperingen;
  • Bevorderen van de toegankelijkheid van de inhoudelijke informatie over een project; Bijvoorbeeld door het maken van korte samenvattingen;
  • Inzicht geven in het zienswijzenproces, door het maken van visuele overzichten van het zienswijzenproces en het tijdspad van het betrokken project;
  • Gebruik simpele taal, door vaktaal te vermijden of uit te leggen en te kijken waar visuele ondersteuning kan helpen;
  • Geef meer individuele terugkoppeling op de zienswijze;
  • Houd indieners tussentijds op de hoogte van de behandeling van de zienswijze.

Gebruikersvriendelijkheid staat voorop

De directie Participatie onderzoekt, samen met de relevante uitvoeringsorganisaties zoals Rijkswaterstaat, op welke manier wij de aanbevelingen kunnen doorvoeren voor de projecten die wij begeleiden. Zo hebben we vorig jaar een aantal aspecten van de website gebruiksvriendelijker gemaakt: de zienswijzeprocedure is nu in beeld vertaald zodat de stappen duidelijk zijn en u kunt het antwoord op veelgestelde vragen makkelijk op de website vinden bij ‘veelgestelde vragen’. Ook letten we op de leesbaarheid van onze informatie op onze website en in onze brieven. De gebruikersvriendelijkheid van de zienswijzenprocedures heeft onze continue aandacht.