Heeft u vragen over de participatieprocedure? Laat uw gegevens achter via onderstaande button en u wordt teruggebeld.
Bel mij terug
Voor vragen over de participatieprocedure kunt u bellen met de directie Participatie, telefoon (070) 456 96 07.
Voor inhoudelijke vragen over dit project kunt u een e-mail sturen naar info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl of bel naar telefoonnummer 085 0609449.
Meer informatie over dit project is te vinden op ovamsterdamhaarlemmermeer.nl
Op die website kunt u zich ook inschrijven voor de nieuwsbrief. U wordt dan op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rondom dit project.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwerkt de persoonsgegevens die u ons verstrekt bij het indienen van uw zienswijze. Wilt u weten welke persoonsgegevens dat zijn? Bekijk dan de pagina met extra informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
U had van woensdag 27 maart tot en met dinsdag 7 mei 2024 de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over de plannen van het project OV-verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer. U leest hieronder wat het project inhoudt en hoe u invloed kunt hebben op de toekomstige OV-verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer en de MIRT-verkenning.
Meer informatie
De Schipholspoortunnel is een belangrijke schakel van het Nederlandse spoornetwerk. Door de tunnel rijden veel treinen, onder andere van en naar Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Breda, Utrecht, Eindhoven, Venlo, Amersfoort, Almere en Groningen. Ook rijden er internationale treinen, onder andere van en naar Brussel, Parijs en London.
Deze tunnel ligt centraal in het spoornetwerk en het maximaal aantal treinen dat erdoorheen kan rijden is bijna bereikt. Dat is een probleem, want het is de ambitie van de nationale en regionale overheden om meer treinen te gaan rijden, zowel in Nederland als naar het buitenland. Reizen met de trein is immers duurzaam reizen en kan daarnaast zorgen voor minder files op onze wegen.
Het is nu al erg druk op station Schiphol Airport en in de treinen die daar rijden. Verstoringen op het spoor (veroorzaakt door bijvoorbeeld uitval, drukte of vertraging) hebben gevolgen voor reizigers. Daarnaast wordt verwacht dat er in de toekomst nog meer reizigers bijkomen door toenemende mobiliteit op landelijk niveau en plannen om nieuwe woningen te bouwen en bedrijven aan te trekken. Hiervoor zijn plannen op de Zuidas, het Schinkelkwartier in Amsterdam en bij het station van Hoofddorp.
De toename van het aantal reizigers kan in het bestaande OV-systeem en de bestaande stations voor knelpunten zorgen. Als we nu geen actie ondernemen, worden de problemen in de toekomst groter en kan de ambitie om meer treinen te laten rijden niet vervuld worden. Daarom zijn tijdig maatregelen nodig.
Het project OV-verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer (OVAH) onderzoekt oplossingen voor de volgende knelpunten:
Het doel van het project is om met een voorstel te komen die deze knelpunten het beste oplost. Deze oplossing wordt het Voorkeursalternatief genoemd.
Het project OVAH kent een lange voorgeschiedenis.
Voor meer informatie over de voorgeschiedenis van het project kunt u paragraaf 2.3 van de ontwerp-NRD raadplegen.
Tussen november 2022 en eind 2023 is onderzocht wat de mogelijke oplossingsrichtingen kunnen zijn om de eerdergenoemde vier knelpunten het beste op te lossen. Voordat we beslissingen kunnen nemen over de mogelijke oplossingen voor de vier genoemde knelpunten, wordt eerst onderzoek gedaan naar de effecten op het milieu. De resultaten hiervan komen in een milieueffectrapport (MER) te staan. Dit rapport wordt nu voorzien eind 2025. Voor meer informatie over de mer-procedure kunt u vinden in de ontwerp-NRD.
In de ontwerp-NRD staat de volgende informatie:
De initiatiefnemers voor de MIRT Verkenning OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH) zijn: gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Vervoerregio Amsterdam, Schiphol Nederland B.V., Schiphol Area Development Company (SADC) en de NS. De projectorganisatie OVAH voert de opdracht uit. De opdrachtgevers laten zich adviseren door: ProRail, KLM, GVB, Connexxion en Rijkswaterstaat.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.