Heeft u vragen over de participatieprocedure? Laat uw gegevens achter via onderstaande button en u wordt teruggebeld.
Bel mij terug
Voor vragen over de participatieprocedure kunt u bellen met de directie Participatie: (070) 456 96 07.
Voor inhoudelijke vragen kunt u bellen met de informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 8002 (gratis). Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 07.00-20.00 uur, weekend en feestdagen van 10.00 uur tot 18.30 uur.
Meer informatie over het project en de tot op heden uitgevoerde onderzoeken vind je op de website van A4 Burgerveen-N14.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwerkt de persoonsgegevens die u ons verstrekt bij het indienen van uw zienswijze. Wilt u weten welke persoonsgegevens dat zijn? Bekijk dan de pagina met informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
U kunt geen zienswijze meer indienen over het voornemen een procedure te starten voor onderzoek naar de milieueffecten voor het project A4 Burgerveen-N14. Dit was mogelijk van vrijdag 9 april 2021 tot en met donderdag 20 mei 2021.
Fasen van dit project waarin u kunt reageren:
De rijksweg A4 vormt de belangrijkste wegverbinding tussen de drie grootste steden van Nederland. Vanuit Amsterdam loopt de A4 langs luchthaven Schiphol en Leiden naar Den Haag en vanaf daar loopt de A4 verder richting Rotterdam. Het deel van de A4 tussen knooppunt Burgerveen (A44) en Den Haag is de laatste jaren uitgegroeid tot de drukste weg van Nederland, met een prominente plaats in de jaarlijkse file top-50 van de ANWB. Een goede doorstroming van het verkeer op de A4 is cruciaal voor de bereikbaarheid van de Randstad. Een verbeterde doorstroming op de A4 resulteert daarnaast in een betere beschikbaarheid van de lokale en provinciale wegen (door minder verkeer via deze wegen), wat bijdraagt aan de leefbaarheid en verkeersveiligheid.
Een tweede aandachtspunt is de verkeersveiligheid. Op het deel van de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de aansluiting met de N14 zijn regelmatig ongelukken. Dit komt deels door drukte op de weg, maar ook vanwege weefbewegingen, onduidelijkheid over de keuze van parallelbaan of hoofdrijbaan, de verstoring in het wegbeeld bij de verdiepte ligging bij Leiden/Leiderdorp en de beperkte doorrijhoogte en –breedte van het Ringvaartaquaduct. Het project gaat deze en andere knelpunten aanpakken.
In opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat is Rijkswaterstaat, samen met regiopartners en betrokkenen, in 2017 gestart met een verkenning naar de problemen en oplossingen voor de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de N14. Medio 2020 is de structuurvisie vastgesteld. In de structuurvisie zijn verschillende maatregelen (het voorkeursalternatief) opgenomen die worden uitgewerkt in een (ontwerp)tracébesluit.
Na het vaststellen van de structuurvisie in 2020 wordt toegewerkt naar een (ontwerp)tracébesluit, waarin het pakket maatregelen uit de structuurvisie (het voorkeursalternatief) concreet is uitgewerkt. Daarvoor wordt eerst een milieueffectrapport opgesteld. Als start van de procedure voor het milieueffectrapport kan men nu reageren op het voornemen om deze procedure op te starten.
Eind juni 2022 is bekend geworden dat het project A4 Burgerveen - N14 niet op de prioriteitenlijst van 11 projecten staat, die als eerste nieuwe stikstofberekeningen mogen doen. Als gevolg van deze prioritering is het project voorlopig gestopt, totdat projecten weer worden ingepland voor besluitvorming. Naar verwachting zal dat niet eerder dan 2025 zijn. Hierdoor worden in ieder geval de komende jaren geen structurele verbeteringen aan verkeersveiligheid en doorstroming aangebracht op dit deel van de A4, tussen knooppunt Burgerveen en de N14 bij Den Haag. Ook het Ringvaartaquaduct zal voorlopig niet worden vervangen.
Meer informatie leest u op de projectwebsite.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.