Ontwerptracébesluit

U kunt geen zienswijze meer indienen over het ontwerptracébesluit en het milieueffectrapport. Dit was mogelijk van 18 december 2014 tot en met 28 januari 2015.

In het ontwerptracébesluit wordt het volgende voorgesteld:

  • Spoorverdubbeling aan weerszijden van het bestaande spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid, zodat een viersporige eindsituatie ontstaat;
  • Seinoptimalisatie bij Delft Zuid;
  • De directe aantakking van het DSM-raccordement op het hoofdspoor, op Delfts grondgebied;
  • De vervanging van de huidige gelijkvloerse overweg ’t Haantje in Rijswijk door een onderdoorgang op ongeveer 250 meter ten noorden van de huidige overweg;
  • De realisatie van een fiets- en voetgangerstunnel bij station Delft Zuid, die tevens met trappen en liften toegang zal bieden tot de perrons van dat station.

Verder worden er maatregelen getroffen die voortvloeien uit het milieueffectrapport, zoals de plaatsing van geluidschermen nabij station Rotterdam Centraal en Delft. In het milieueffectrapport staat beschreven wat de milieueffecten zijn van deze onderdelen. Vanaf december 2014 hebben het ontwerptracébesluit en het milieueffectenrapport zes weken ter visie gelegen. In totaal zijn 40 zienswijzen ontvangen. Daarnaast is het milieueffectenrapport voor advies voorgelegd aan de Commissie voor de milieueffectrapportage. Deze commissie heeft 28 mei 2015 een definitief toetsingsadvies gepubliceerd. Naar aanleiding van dit advies wordt een aanvulling op het milieueffectenrapport opgesteld.

Aanpassingen

Nieuwe berekeningen hebben aangetoond dat enkel de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid en seinoptimalisatie tot en met Schiedam onvoldoende is om de beoogde acht intercity’s en zes Sprinters tussen Den Haag te laten rijden. Hiervoor is een beperkte extra aanpassing van de sporen tussen Schiedam en Rotterdam nodig. Onder andere moeten wissels vervangen worden door exemplaren die met een hogere snelheid gepasseerd kunnen worden. De aanpassingen worden opgenomen in de aanvulling op het milieueffectrapport en in het tracébesluit. Ook de verkregen zienswijzen leiden tot wijzigingen. Zo wordt op veler verzoek de doorvaarthoogte van de brug over de Kerstanjewetering bij Rijswijk verhoogd naar 1.80 meter. De plaatsing en verhoging van geluidschermen in Rotterdam vervalt op basis van een tussentijds uitgebrachte stedenbouwkundige visie door gemeente Rotterdam. Publicatie van het tracébesluit, de nota van antwoord op de zienswijzen en de aanvulling op het milieueffectenrapport wordt nu in het laatste kwartaal van 2016 voorzien. Dat is bijna anderhalf jaar later dan verwacht.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.